Circulaire economie in het onderwijs

Welke stappen kan het onderwijs zetten als bijdrage aan de verschillende transitieopgaves, zoals de transitie naar een volledig circulaire economie in 2050? Om dit te onderzoeken kwamen professionals uit het onderwijs, ministeries en jongeren van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren deze week samen tijdens de Werkbijeenkomst over Duurzaamheid in het onderwijs, in het Groote Museum bij Artis. 

Onderwijs
Beeld: ©Ministerie van IenW

Cruciale rol voor onderwijzers

Een belangrijk thema van deze dag ging over de cruciale rol die onderwijzers hebben voor de circulaire economie. Zij staan aan het begin van de transitie naar een circulaire economie om de nieuwe generatie te inspireren en op te leiden op het gebied van duurzaamheid en circulariteit.

Wat kunnen schoolleiders en -besturen, ouders en beleidsmakers doen?

En hoe kun je gemakkelijker klimaatvriendelijke keuze maken?

Tijdens de tafelsessies werden alle deelnemers geïnspireerd om samen elke dag kansen te benutten voor een duurzame en circulaire toekomst. 

Ondersteunende maatregelen voor onderwijs in NPCE

In het Nationaal Programma Circulaire Economie (NPCE) is onderwijs ook opgenomen als belangrijke ondersteunende maatregel om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Zo wil de Rijksoverheid bijvoorbeeld de juiste kennis en vaardigheden voor duurzaamheid en circulaire economie vergroten en het een passende plek geven in het onderwijs. Daarnaast krijgt circulariteit ook aandacht in leermodules voor bijvoorbeeld inkopers en marketeers in bedrijven.

Meer weten over de ondersteunende maatregelen voor het onderwijs? Lees het Nationaal Programma Circulaire Economie.