Route Circulair deed samen met Hogeschool Utrecht en Technische Universiteit Eindhoven onderzoek naar de circulaire bedrijfsvoering in het MKB. Voor veel mkb-bedrijven blijkt circulair ondernemen nog uitdagend. Tegelijk wordt er veel initiatief genomen en worden eerste successen geboekt.

Beeld: © Route Circulair / Route Circulair

Het onderzoek onder 600+ mkb-bedrijven geeft een goed beeld van de circulaire volwassenheid van mkb-bedrijven. Bij deze een greep uit de meeste opvallende resultaten:

  • Bij de deelnemende bedrijven is gemiddeld 56% van de bedrijfsvoering circulair. Tegelijk zijn er voorlopers met een bedrijfsvoering die al bijna volledig circulair is. Versnelling is nodig om de kloof tussen koplopers en achterblijvers te dichten. Het circulair maken van de resterende 44% van de bedrijfsvoering vraagt om ingrijpende veranderingen binnen bedrijven zoals het herontwerpen van producten, andere logistieke processen en complexere samenwerking in de keten.

  • Voor mkb-bedrijven zijn het reduceren van milieu-impact en overleving op de lange termijn de belangrijkste motivaties om aan de slag te gaan met circulair ondernemerschap. Dit laatste heeft met name te maken met grondstoffenschaarste en huidige politieke ontwikkelingen.
  • Uitdagingen voor mkb-bedrijven om aan de slag te gaan met circulair ondernemen zijn: financiering van de (hoge) kosten en een gebrek aan kennis en handelingsperspectief.
  • De ene sector doet het beter dan de andere: zo is er nog veel te winnen in de gezondheid- en welzijnszorg. En zijn er in de bouw- en maaksector juist al veel koplopers.

Naar meer circualaire volwassenheid in het mkb

Willen we dat het gemiddelde percentage circulaire volwassenheid groeit in Nederland? Dan is meer gerichte ondersteuning nodig bij circulair ondernemerschap. Daarnaast is er behoefte aan meer data over type bedrijven (sector, bedrijfsomvang, locatie, leeftijf, etc) en hun gedrag en prestaties m.b.t circulair ondernemen. Alleen dan kunnen we effectief beleid ontwikkelen.